Hoe dropshipping voor u kan werken. Online én offline.

Dropshipping is een manier om zonder enorme investeringen toch veel producten aan te kunnen bieden. Omdat de voorraad op één centrale plek ligt opgeslagen, blijven de voorraadkosten laag en kan er toch snel geleverd worden. Maar is dropshipping een wondermiddel? Wij vinden dat dat afhangt van uw situatie.

Even voor de duidelijkheid, hoe gaat dropshipping in zijn werk?

  1. Uw klant plaats bij u een order en betaalt deze aan u.
  2. U kiest of u de order wil laten dropshippen. Zo ja, plaatst u de order bij ons.
  3. Wij picken, verpakken en versturen de bestelling rechtstreeks naar uw klant.
  4. U betaalt de order aan ons.

Op de ‘ouderwetse manier’ moeten orders eerst vanuit een groothandel naar u verstuurd worden. Daarna vanuit u naar de eindgebruiker. Op deze manier zijn er twee verzendingen mee gemoeid (met twee keer verzendkosten), twee keer verpakken en minimaal twee dagen tijd.

Wanneer wij een dropshipment versturen, ontvangt uw klant een trackingcode voor het pakket met daarbij de mogelijkheid om een tijdsvak op te vragen. U staat als afzender vermeld op het pakket en in de e-mails. Voor het verzenden wordt de inhoud van het pakket altijd gecontroleerd door twee verschillende collega’s. Zo kunnen we garanderen dat er geen fouten richting uw klant gaan. Tenslotte verpakken we de bestelling altijd met neutrale tape.

Dropshipping is met name bekend voor webshops, maar ook de traditionele ‘bakstenen’ winkels kunnen er profijt van hebben. Ook een winkel kan niet alles op voorraad hebben. U kunt bij balieverkoop uw klant aanbieden om het product naar een gewenst adres te laten versturen. Dat scheelt hem of haar weer een ritje.

Kleven er ook nadelen aan dropshipping? Ja, in onze ogen wel. Dropshipping is niet zaligmakend maar wanneer u rekening houdt met de nadelen, kunt u hier goed op inspelen:

  • Verzendkosten: wij rekenen voor een dropshipment hetzelfde tarief als voor een normale verzending. Dit is hoger dan wat u gebruikelijk aan de particulier kan doorrekenen. Houdt er rekening mee dat bij kleine bestellingen dit het verschil kan maken tussen winst of verlies.
  • Controle: u heeft zelf feitelijk geen controle meer over de bestellingen nadat u ze bij ons aanlevert. Voor vragen over pakketten dient u met ons contact op te nemen. Over 2017 ging 99,2% van alle dropshipments foutloos, dus veel problemen levert dit in de praktijk niet op.
  • Retouren: U blijft zelf verantwoordelijk voor retourzendingen. Wij vragen u om eventuele retourzendingen bij u te verzamelen en in één keer aan ons retour te sturen. Deze logistiek dient u dus wel zelf te verwerken.

Het runnen van een webshop kent vele kanten. De twee meest tijdrovende daarvan zijn de orderverwerking en het up-to-date houden van uw artikelbestand. Dropshippen kan u ontzorgen op het gebied van de orderverwerking en voor het artikelbestand kennen we een productfeed.

Via onze productfeed kunnen we ons artikelbestand (of een gedeelte daarvan) geautomatiseerd aanleveren. Bijvoorbeeld dagelijks, wekelijks of maandelijks. De feed kunnen we bijna geheel aan uw wensen aanpassen qua opmaak. Verschillende mogelijkheden zijn opmaak in CSV, TXT of XML. Aanlevering kan per e-mail, of (S)FTP.

Omdat met het instellen van de productfeed nogal wat programmeerwerk vereist is, vragen we hiervoor wel een eenmalige bijdrage in de kosten. Dus geen maandelijks terugkerend bedrag. Neem contact met ons op voor de precieze voorwaarden.

Al met al: dropshipping en de productfeed kunnen het runnen van een webshop een stuk gemakkelijker maken, mits er verstandig mee omgegaan wordt. Zo kunt u zich richten op de zaken waarmee u echt het verschil kunt maken, zoals marketing en klantenservice.

Wij hebben een ruime ervaring met dropshipping en het ondersteunen van webshops. U kunt altijd contact opnemen met ons voor een vrijblijvend adviesgesprek!