Coronavirus (COVID-19)

Op deze pagina verzamelen wij alle informatie en veelgestelde vragen over de impact van het Coronavirus op ons bedrijf en de samenwerking met onze dealers. De meeste vragen worden hieronder stuk voor stuk behandeld maar indien u meer informatie wenst, kunt u altijd bellen, mailen of appen.

Wij wensen al onze dealers, leveranciers en partners en uiteraard hun vrienden en familie veel sterkte en gezondheid toe.

Update woensdag 25 maart 2020:

PostNL heeft aangegeven dat er lokaal vertragingen kunnen ontstaan door het hoge aantal pakketten, de impact van de maatregelen en het hogere ziekteverzuim. Hierdoor krijgen wij ook veel vragen over de dienstverlening van DPD.

We kunnen bevestigen dat DPD heeft aangegeven dat de dienstverlening binnen Nederland tot nader bericht blijft zoals we gewend zijn.

Update maandag 23 maart 2020:

De overheid heeft zojuist nieuwe maatregelen gepresenteerd om verdere verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Vooralsnog hebben ook deze maatregelen een beperkte impact op onze dienstverlening. Tot nader bericht zijn wij geopend en worden uw orders verwerkt zoals u van ons gewend bent.

Update vrijdag 20 maart 2020:

Doordat steeds meer winkels hun deuren sluiten, zijn er steeds minder DPD Pickup Parcelshops beschikbaar. Indien u via DPD Predict er voor kiest om een pakket af te laten leveren bij een Parcelshop, controleer dan vooraf of deze ook daadwerkelijk open is.

Voor de rest geeft DPD aan dat hun serviceverlening is zoals u gewend bent.

Open Dagen geannuleerd

Helaas hebben wij de geplande Open Dagen voor komende 23 en 24 maart moeten annuleren. Op de eerste plaatst komt voor ons de veiligheid en gezondheid van alle betrokken partijen en door het organiseren van een evenement, hoe gezellig ook, zouden we dit in het geding brengen.

De voorbereidingen waren al in volle gang en de uitnodigingen zijn reeds verstuurd. Hierdoor hebben we wat langer de tijd genomen om een afgewogen beslissing te maken tussen enerzijds afgelasten en anderszijds het evenement doorgang te geven maar in aangepaste vorm, bijvoorbeeld met diverse extra maatregelen voor hygiëne. Omdat wij zelden meer dan 100 personen tegelijk ontvangen (doordat het publiek verspreid over twee dagen ons bedrijf bezoekt) was de richtlijn van het RIVM van 12 maart nog niet van toepassing.

De nieuwe richtlijnen die het RIVM op zondag 15 maart heeft gepresenteerd hebben die keuze wel voor ons gemaakt: alle evenement dienen afgelast te worden.

Hoewel wij het uiteraard bijzonder jammer vinden dat dit mooie evenement niet door kan gaan, vinden we dat wij ook onze verantwoordelijkheid dienen te nemen. Op dit moment beraden we ons of we een nieuwe datum kunnen prikken of op een andere manier aan de vraag kunnen voldoen.

Voorraad van de producten

We krijgen veel vragen over de invloed van deze pandemie op levertijden en beschikbaarheid van voorraad. Op dit moment is de invloed hiervan zeer beperkt maar we sluiten niet uit dat dit in de toekomst gaat veranderen. Wij blijven uiteraard de situatie op de voet volgen en staan dagelijks in contact met onze leveranciers.

Wij betrekken onze producten vanuit heel de wereld dus er is niet één situatie waar alle producten mee te maken hebben. Om dit te verduidelijken is het beter om onderscheid te maken tussen twee afkomsten:

Import vanuit Azië

Denk hierbij aan China en Taiwan maar bijvoorbeeld ook Pakistan en Vietnam. Deze landen zijn zwaar getroffen door het Coronavirus maar hebben ook direct zeer strenge maatregelen genomen waardoor het virus daar nu onder controle lijkt te zijn. Veel fabrieken hebben stilgelegen maar sinds afgelopen week draait verreweg het grootste gedeelte van de fabrieken in China weer, zij het nu nog met een beperkte bezetting.

De gemiddelde levertijd voor producten uit Azië, dus de tijd tussen het plaatsen van een order en het arriveren van de goederen in ons magazijn, is ongeveer 3 maanden. Ongeveer 6 weken daarvan is de tijd die de vrachtschepen nodig hebben om de containers te transporteren naar de haven in Rotterdam. Vanwege deze lange levertijd houden wij zelf grote voorraden aan om te kunnen voldoen aan de vraag en eventuele pieken.

In januari en februari, wanneer de verkoop het minst is, loopt ons magazijn gestaag vol met producten die binnenkomen. Deze zijn dan vaak al ‘gaan varen’ in november of december. Dit houdt dus ook in dat de voorraad die wij aangelegd hebben om dit seizoen door te komen, niet beïnvloed is door het Coronavirus. Dat is dus goed nieuws. Omdat de fabrieken nu weer draaien, verwachten we ook geen nieuwe problemen.

Echter is onze voorraad wel gebaseerd op de vraag uit het verleden. Stel dat wij normaal 100 stuks van product X verkopen, dan kopen we er 120 stuks in om ook te kunnen leveren indien er wat meer vraag is. Als er tekorten ontstaan bij andere leveranciers en de vraag bij ons verdubbeld naar 200 stuks, dan zullen er wel tekorten ontstaan. Op dit moment hebben we echter geen reden om aan te nemen dat dit het geval zal zijn.

Import vanuit Europa

De import vanuit Europa is een ander verhaal. Omdat wij van veel leveranciers wekelijks of maandelijks geleverd krijgen, is het niet nodig om grote voorraden aan te houden. Wij hanteren hier een lagere veiligheidsvoorraad omdat over de periode van één week de vraag natuurlijk minder kan fluctueren dan over een periode van zes maanden.

Voor de gebieden die niet of minder getroffen zijn door het Coronavirus verwachten wij weinig problemen. Fabrieken en distributiecentra daar bijven operationeel en leveringen blijven plaatsvinden.

Voor de gebieden die wel getroffen zijn, zoals bijvoorbeeld Spanje en Italië, verwachten we meer problemen. Op dit moment zijn daar alle bedrijven die als ‘niet-essentieel’ bestempeld zijn gesloten. En hoewel wij graag onze spullen ontvangen zijn de magazijnen van Piaggio, Malossi en Polini helaas niet essentieel voor het dagelijks leven in Italië. Wanneer onze huidige voorraad op is, kan het lang duren voordat wij nieuwe leveringen ontvangen.

Wel hebben wij als een van de weinige een uitzonderlijke positie doordat wij onderling veel zaken doen met vergelijkbare groothandels door heel Europa heen. Wij kunnen veel producten dus kopen bij de bron (voor de beste prijs) maar ook via een omweggetje (voor de snelste levering). Door dit principe kunnen proberen om onze schappen zo lang mogelijk vol te houden en dit zullen we ook zeker doen.

Maatregelen voor ons personeel

Hoewel veel van onze handel en communicatie tegenwoordig op afstand is, hebben we (gelukkig) ook veel persoonlijk contact met onze dealers en leveranciers. Dit betekent momenteel alleen wel dat we enkele maatregelen moeten treffen om de gezondheid van onze collega’s en die van u te beschermen.

  1. Onze buitendienst medewerkers blijven voorlopig op de zaak of thuis.
    Veel werk kunnen zij ook op afstand doen en bij vragen kunt u uiteraard ook altijd telefonisch of per e-mail contact met ons opnemen.
  2. Bij afhalen van goederen zetten wij uw order klaar, maar dient u deze zelf in uw auto / bus te zetten. We geven ook geen hand.
  3. We maken momenteel geen persoonlijke afspraken met dealers of leveranciers / partners. Indien nodig wordt dit vervangen door een telefonische afspraak of een videocall.
  4. We verhogen de hygiëne op de werkvloer door het gebruiken van desinfectiemiddel en door regelmatig de handen te wassen. We volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM.
  5. Collega’s die niet persé in ons magazijn of op kantoor aanwezig moeten zijn, werken vanuit thuis.
  6. Indien u last heeft van klachten of symptomen vragen wij met klem om geen orders af te komen halen. Ook wanneer u in de buurt zit, kunt u kiezen voor een levering via DPD.

Indien u enkel digitaal contact met ons heeft en pakketten ontvangst via de koeriersdienst, heeft u geen reden om zich zorgen te maken. Het virus kan namelijk enkel van mens tot mens overgedragen worden en niet via bijvoorbeeld een besmet product of pakket.

Leveringen per pakketdienst

Wij maken voor onze leveringen gebruik van DPD. Vooralsnog gaan de diensten die zij bieden onverminderd door en kunnen wij nog steeds een snelle levering garanderen: voor 16:00 uur besteld is de volgende dag geleverd.

DPD neemt zelf echter wel extra maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen. Zo wordt de handscanner waarop u een handtekening voor ontvangst plaatst, na iedere stop gedesinfecteerd. Mocht u liever geen handtekening zetten? Dan is het ook mogelijk om via de DPD Predict-service een neerzettoestemming af te geven.

Zoals de situatie er nu is, verwachten we dat DPD onverminderd blijft draaien zowel op de depots als de chauffeurs zelf. Indien het aantal besmettingen toeneemt, kan dit veranderen maar dit kunnen we enkel afwachten. U mag er op vertrouwen dat indien dit gebeurt en de levertijden op gaan lopen, wij u hier tijdig van op de hoogte stellen.

Op de website van DPD is alle actuele informatie te vinden die te maken heeft met hun dienstverlening.

Prijzen van producten

Een veelgestelde vraag is of het Coronavirus een effect zal hebben op de prijzen van producten. Ook hierop is geen eenduidig antwoord te geven maar wij zijn hier wel graag zo open en transparant mogelijk over.

De prijzen van onze producten zijn opgebouwd uit heel veel stukjes die allemaal een ander aspect vertegenwoordigen. Er zijn namelijk talloze zaken die invloed hebben op de kosten die wij maken. Denk hierbij aan valutakoersen, transportkosten, handeling, kostprijzen, kosten van kapitaal, risico, winstmarge en ga zo maar door.

De belangrijkste factor is de kostprijs: wat betalen wij voor een product bij onze leverancier. Op dit moment hebben we geen signalen dat hierin grote veranderingen gaan plaatsvinden bij onze standaard leveranciers. Dat is goed nieuws.

Wel kan het zijn dat onze reguliere leveranciers niet kunnen leveren. Om geen ‘nee’ te hoeven verkopen, wijken wij dan liever uit naar een alternatieve leverancier indien dat mogelijk is. Hier kopen we vaak wel in tegen hogere prijzen en we kunnen dan niet anders dan deze prijzen doorberekenen.

Daarnaast heeft een globale pandemie invloed op alle aspecten van de economie. Zo staat de koers van de Euro t.o.v. de Dollar onder druk. Dat betekent dat wij meer Euro’s moeten uitgeven om dezelfde cilinder te kopen. En ook de transportkosten fluctueren ontzettend op het moment. Dat zijn aspecten die wij in moeten calculeren om ook in de toekomst dezelfde service te kunnen blijven bieden.

Samengevat verwachten wij geen grote gevolgen maar dat er links en recht prijzen aangepast moeten worden, is onvermijdelijk. De prijs die u ziet in het dealerportal bij het afronden van uw order, is altijd de prijs die u betaald.

Start chat
💬 Hulp nodig?
Hallo! ✋🏼Kunnen we je helpen?
Powered by